Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

2019.02.06-15. - 4. Vizes világjátékok; 12. Csónakos Pergető VB - Dél-Afrika, Loskop Dam

Kedves Olvasók!

Nekünk, mint hivatalos csapatvezetőknek mindenfajta információt, jelentést, fényképes anyagot, először a MOHOSZ hivatalos oldalára kell küldenünk, ez négy éve így van és többször említettük is. Azt, hogy egy versenyző a saját magán facebook oldalán, honlapján direktben és gyorsabban megoszt információkat ez a versenyző és a MOHOSZ közti későbbi vitát hozhatja.
Mivel a nemzetközi versenyre a MOHOSZ delegálja a csapatokat, ezért a híranyagok legelőször a MOHOSZ-hoz kell, hogy beérkezzenek.

Az anyagokat ezért pótlólagosan, még töltjük...
Köszönjük a türelmet!

Fényképalbum:

Ez eredményhirdetés pillanatai Deák Feri jóvoltából:

Beszámolók:

2019.02.06-07.
Az utazás

Az idei világbajnokság  februári időre esik, mivel a föld déli részén kerül megrendezésre. Nekünk ez a tél vége, Dél-Afrikában pedig ez a nyár vége. Mivel ez nem egyszerű világbajnokság, hanem a 4. Vizes Világjátékok, így Magyarországot négy szakág képviseli: finomszerelékben a női válogatott, a feederes és a bojlis válogatott valamint mi, a csónakos pergetők. A távolság és a korai idő miatt minden szakág kénytelen volt lefaragni a korábbi világbajnoksághoz képest a kiutazó keretből. A megszokott 9 fő helyett, így mi is csak 7-en indultunk útnak. Miután „edzésről” szó sem lehetett, ezért a csapat megpróbált az internet világából minden információt begyűjteni.
A létszám mellett a felszerelést is megadott súlyhatárok közé kellett redukálni a Lufthansa légitársaság szabályai szerint. Ez azt jelentette, hogy személyenként 23 kg-os poggyász kerülhetett a gépre, 8 kg-os kézipoggyász és egy kézitáska az utastérbe. A különleges méretű sportfelszerelések extra csomagoknak számítanak –ezek sem lehettek 23 kilogrammnál súlyosabbak-, így azok külön költséget jelentettek. Plusz 4 extra csomag kupont kapott a csapat, amit a botok és horgászfelszerelések töltöttek meg.
Szerdán ezekkel a feltételekkel indultunk a repülőtérre, ahonnan együtt utaztunk Papp József által vezetett bojlis válogatottal. Délután három órakor szálltunk fel, majd két óra múlva megérkeztünk Frankfurt nemzetközi repülőterére. A tranzitban öt órás várakozás várt ránk, mert a Johannesburgba induló gép összevárta a különböző országokból érkező utasokat. 21.15-kor megkezdődött a beszállás a Boeing 747-esbe. Hosszadalmas, kilenc órás, éjszakai repülőút várt ránk. Ennyi idő alatt hiába a kényelmes ülések, a stewardessek kedves kiszolgálása, egyre hosszabbnak tűnt a hátralévő idő. Végül leszálltunk Johannesburgba az OR Tambo repülőtérre. Izgalommal vártuk a leszállást és a további utat, hiszen a statisztikák szerint közbiztonság szempontjából Johannesburg a második legveszélyesebb város, mind a repülőtér, mind a környéke.
 A repülőtéren a dél-afrikai rendezők már várták az érkező csapatokat, udvarias pontos eligazítás után elváltunk a bojlis válogatottól. Az ő versenyük Johannesburgtól dél-nyugati helyszínen zajlik, mi pedig az észak-keletre található víztározón Loskop Dam-nál fogunk versenyezni. A MOHOSZ által bérelt autókat meglepetésünkre magyar zászlóval és magyar csapat felírással vettük át. Bepakoltunk az autókba, majd nekivágtunk a közel 200 km-es útnak.
Afrikának ez a része mediterrán jellegű és a vörös talajtól eltekintve, ha csak a kukoricatáblákat és a legelő marhacsordákat nézzük, teljesen ismerősnek tűnhet a természet. A szállásra vezető úton láttunk egy-két olyan lakótelepet, ami bizonyította, hogy a föld egy másik szegletében vagyunk. Aztán a növényzet is kezdett megváltozni, az afrikai állatvilágból láthattuk nagy kudut-t, zsiráfot, és az országúton futkározó majmokat. Helyi idő szerint, délután négy óra körül érkeztünk szállásunkhoz a Forever Resorts Loskop Dam egységébe. Bejelentkeztünk a recepcióra, elfoglaltuk a házunkat, majd elsőként a horgászbotok ellenőrzésére került sor, amit a fiúk lázasan kicsomagoltak. Bevásároltunk vacsorára és a grillezés közben beszélgetés folyt elmúlt horgászélményekről, világbajnokságokról és a ránk váró napok izgalmairól. Mivel körülbelül 24 órája nem aludtunk rendesen, így hamar ágyba került csapat.

2019.02.08.
Az információk begyűjtése

A második nap még nincs kötött programunk, ezért ismerkedéssel, információ begyűjtéssel zajlik. Megnéztük sokadszorra a vizet és mivel a resortnak a második horgászboltja is kinyitott a mai napra és bővült választékkal,  újabb bevásárlás követte (egy amerikai baptista prédikátor mondása: „Bárki uralkodjék, a kereskedők uralkodnak!”).
Találkoztunk a litván csapattal és reggel költözött be a mellettünk lévő házba az orosz különítmény is. Természetes nyomoztunk horgászati lehetőség iránt, mert már mindenkinek viszketett a keze. Közben találtunk egy itt lakó és a helyszínen gyakran horgászó hazánk fiát, akitől már kaptunk alkalmazható tanácsokat.
Utána érdeklődtünk a holnap Johannesburgban tartandó ünnepélyes megnyitónak is, amivel kapcsolatban találkoztunk a szokásos szervezési és információs hiányosságokkal, de természetesen ígéretet kaptunk a megoldásra is. Aztán a sokadik víznézés alkalmával végre bemutatkoztak a benne lakók is, nagy számú feketesügér képében, amik a part mellett bandáztak. A recepción kiderült, hogy van lehetőség a táboron kívül horgászatra, így a csapat kocsiba ült és megpróbálja a három kilométerrel távolabb lévő vizet megvallatni. Hat órára ígérik a szokásos vihart, ami tegnap is pontosan ezidőtájt áztatott el bennünket, előtte még vissza szeretnének érni a fiúka szállásra. Este majd megvacsorázunk, reménykedünk, hogy kiderül a holnapi utazásunk ideje és módja a megnyitóra és bízunk benne lesz még egy nyugodt éjszakánk.

2019.02.09.
A nyitó ceremónia

Johannesburgban, Sandon city központban található a Mandela tér és a hozzá tartozó hatalmas modern épületegyüttes. A téren az épületeket Nelson Mandeláról készült képeket és feliratokat láthattunk, amivel Nelson Mandela születésének 100. évfordulójára emlékeztek. Johannesburgba való bejutásunkat az előző nap délutánján kezdtük el szervezni, mert a különböző programleírásokba más-más módozatok voltak leírva. Egyszerűnek látszott volna a bérelt kisbusszal beutaznunk, de a helybéli ismerős figyelmeztetett, ha nem tudunk jó helyre parkolni, akkor az ünnepség végére nem lesz buszunk. A recepción egy esetleges sofőr elérhetőségét kaptuk meg, akivel felvettük a kapcsolatot. Néhány félreértés tisztázása után ma, hajnali-reggeli 05.30-as találkozót beszéltünk meg vele a resort kapujánál. Bérsofőrt rendelt a litván és a horvát csapat is, akikkel szinte végig együtt utaztunk a nyitóceremónia helyszínére és vissza.
A johannesburgi központi hely megtalálása még a helybéli sofőröknek is gondot okozott, harmadjára sikerült célba érni. Az elővároson és a városon átutazva jól látszanak a gazdasági és közbiztonsági különbségek. Szinte fényéveket ugrottunk az ultramodern központba beérve, ahol csak tátottuk a szánkat a szebbnél-szebb épületek, a nívós boltok, a helyi és turista elit számára létrehozott fényűző negyed látványától.
Nagy örömmel találkoztunk a Mandela téren a női finomszerelékes magyar csapattal, akikkel a felvonuláson közösen képviseltük Magyarországot. Különleges élmény volt, hogy a felvonuláson a csapatokat mozgás-és hallássérült segítők vezették fel. Újabb meglepetés ért bennünket, amikor megérkeztünk a több emeletes, szintén ultramodern, hatalmas rendezvényközpontba. A központi rendezvényterem csarnoknyi nagyságú területén, könnyedén foglaltak helyet a különböző nemzetek csapatai a világ minden tájáról.
A rendezvény egy autentikus tánccsoport bemutatójával kezdődött, majd köszöntötték a nemzetek csapatait és minden nemzet a saját himnuszával kísérve bemutatkozott. A 4. Vizes Világjátékok alkalmával a FipsM, FIPSed, Cips, vezetői mind jelen voltak. A vezetők beszédeit követően a 2019-es bajnokságot végül hivatalosan Szalai Ferenc nyitotta meg és amikor a megnyitónak vége lett nagy ováció követte. A dél-afrikai rendezők ezt követően állófogadással kedveskedtek a résztvevőknek.
Úgy gondoltuk, hogy minden rendben zajlott aznap és már csak a kényelmetlen visszaútban lesz részünk, ám még egy kis izgalom váratott magára. A sofőrünk sokadik telefonhívásra jelent csak meg, majd egy „barátot” is hozott magával, akivel valahová el kellett volna mennünk, hogy számlát kaphassunk a szolgáltatásról. Végül már fél órája vártuk, hogy visszaérkezzen, ami csak nem jött el. Megelégelve a furcsa helyzetet a szállás recepciójával vettük fel a kapcsolatot, ugyan mi tévők legyünk? A helyzet végül megoldódott, a sofőr megjelent és indultunk vissza a resortba. A szállásra este 6 körül érkeztünk meg, de a korai kelés, a hosszú kényelmetlen utazás és párás-meleg idő miatt kissé elnyűtt volt a csapat, ám még egy-két csoport fotóra tellett.
A napnak még nem volt vége, hiszen még egy kapitányi meetingre kellett mennünk egy szokatlanul kései, 9 órás időben. De fontos volt, hogy ott legyünk, hiszen ilyenkor minden apró változtatáson sok múlhat és nem utolsó sorban az indulási sorrend és a csónakok sorsolása is most történik meg. A 12. csónakos pergető világbajnokságon a dél-afrikai helyszín miatt sok nemzet csapata nem nevezett be, akikkel a korábbi években együtt versenyeztünk és vannak olyanok is, akikkel még sosem mérkőztünk meg, például Namíbia. A létszám mégis a szokásosnak mondható, idén 16 nemzet versenyzik a csónakos pergető világbajnokságon, aminek a kezdetét természetesen már nagyon várjuk!

2019.02.10-11.
1. és 2. edzésnap

Afrikai specialitásnak számít –legalábbis itt a Forever Resorts-ban eddig ezt tapasztaltuk-, hogy nap közben 4-5 órán keresztül nincs áram, tehát wifi és internet sem, nem működnek a boltok, de még az étterem üzemeltetése is gondokkal küszködik. Ilyen körülmények között igyekszünk összeállítani a beszámolókat és fényképes anyagokat. Részben ezen egyszerű okok miatt, részben azért is egyben írunk a két edzésnapról, mert szinte kísértetiesen hasonlóak voltak.
Először a csónakokról: tiszta amerikai sügeres versenyérzést keltenek, mert, hogy azok is, erős motorokkal felszerelve. Szinte mindegyiken van orrmotor, viszont kevés az I-pilot-os. Jó mutatja a csónakok képességét, hogy a verseny utazósebességét maximum 70 km/órában határozta meg a zsűri. A tározó nagysága így már nem olyan nagy probléma. Van a tározónak egy másik neve, amit a rajta horgászók adtak neki, ami így szól: „az ezer dobás tava”. Ez azt jelenti, hogy bizony meg kell dolgozni minden egyes fogásért.
A két edzésnapon kint lévő három csónak minden információt összerakva benne a telefonon kapott segítséget is, így egy biztos horgászhelyszínt és egy lehetséges 50%-os helyszínt tudott összerakni. Ezekből a tapasztalatokból biztossá vált, hogy az első napi benyomás alapján kialakult kevés halas verseny tűnik valószínűnek. Ez nem azt jelenti, hogy nincs a vízben elég hal, mert komoly nagy halcsapatokkal lehet találkozni, csak a halak viselkedése hihetetlen módon önös. Nem úgy viselkednek, mint az otthoni csukák, amiket felbosszantva kapásra lehet bírni. Az itt lakó halfauna, ha nem akar enni, akkor rá se hederít az elé feltálalt csalira, legfeljebb a kisebb méretűből lehet akasztgatni párat, de az a versenyen pont egyenlő a nullával. Az sem nagyon boldogít minket, hogy a helyi csapatokon kívül a többi ország válogatottja sem látszik magabiztosnak. Az edzésnapokon ezt az arcát mutatta nekünk a víz. Ebből a szegényes tapasztalatból egy nagyon egyszerű taktikát lehetett felállítani: szorgalmas horgászat a két lehetséges ponton, amik az edzésen adtak mérhető halat. Egy biztos, a verseny hala valószínűleg a fekete sügér lesz.
Az esti kapitányi meetingen kihúzták az első versenynapra a csónakokat, a házigazdák megkapták szokásosan a külföldi bírókat, ismertették a másnap reggeli indulás végrehajtási módját és idejét. Ez természetes módon gerjesztette a vitát, plusz hozzájárult még az ominózus 50 méteres távolságtartás betartásának a mikéntje is. Aztán amikor úgy látszott, hogy mindenki ért mindent, vagy csak már nem feszegetnek semmilyen témát, bezárult a meeting. Néhány csapatból még egy-egy képviselő tag egyéni kérésekkel, kérdésekkel fordult a vezetőséghez, köztük mi is és az ír csapat is. Közben az ír válogatottról kiderült, hogy az egyik sportcsomagjuk elmaradt, így a két edzésnapot kettő darab bottal csinálták végig. A fair-play szellemében kisegítettük őket négy darab pecabottal. Majd a szálláson következett egy utolsó utáni megbeszélés, végül mindenki úgy tett, mintha álomra hajtaná a fejét. Reméljük, hogy a versenyzők nem szép fogásokról álmodnak…

2019.02.12.
1. versenynap

A reggeli csónakpakolásnál még a nyugodt dél-afrikai guide-okon is látszott, hogy ma már komoly tétre megy a horgászat. Mind a 16 ország csapatai serényen pakolásztak, igazgatták a felszerelést, hogy minden eszköznek a legoptimálisabb helyét megkeresve, hogy minél hibamentesebben tudjanak horgászni. A rendezők beszólították a guide-okat, akik megkapták az utolsó eligazítást, megkapták a fogási lapokat, majd az első 16 csónak beállt a start zónába és Igor jelszavára nekivágtak a nagy csónakok és csak úgy szelték a habokat. A mi csapataink közül elsőként az „A” csapatot képviselve a tavalyi országos bajnokok Tóth László és Oláh Péter páros startolt. Nagy teljesítményű motorjuk lévén ők vállalták a távolabbi 50%-os pályát. 10 perccel később a „B” csapatokat is beszólították a rendezők a start zónába, ebben a körben Hipszki Róbert –Deák Ferenc indult el, egy igen közeli helyszínre. Nekik jutott a mai napra a startzónától 100 méterre található biztos pont. Ez a hely az edzésnapokon minden alkalommal adott a versenybe beszámítható mérhető halat.
Megkezdődött tehát a verseny és a fiúk az első dobásra már fogtak is halat. Most a verseny felénél már öt darab mérhető halnál tartanak. A másik csapattól még a második órai bejelentkezésnél sem fogtak halat, még egy kicsit erőltetik a másik pontot és ha eredménytelen lesz, akkor visszajönnek ők is erre a helyre és az ötven méteres távolságot betartva próbálnak helyet foglalni és horgászni.
Mivel a harmadik óra után sem tudtunk semmit az Oláh-Tóth párosról, ezért Bosy autóba ült megpróbált a parton valahogy a közelükbe kerülni, hogy rádión fel tudja venni velük a kapcsolatot. Közben a másik párosunk ügyesen és rendületlenül fogta tovább a fekete sügereket. Aztán a negyedik órában előkerültek Laciék, kiderült, hogy fogtak egy 75 cm-es harcsát és most megpróbálják valahogy a beállást Robiék mellé és itt megtörtént a probléma…

Figyelem!
Félreértések elkerülése végett, az alábbi bekezdésnek szakmai és tanító értéke van!!!
Hiába alakítottuk az OB szabályzatát a világbajnokság szabályzatához és hiába gyakoroltattuk az OB-n, Oláh Peti figyelmen kívül hagyva a szabályt bőven ötven méteren belül közlekedett a horgászhelyre. A partról kb. nyolc ország kapitánya látta vagy felkapta a fejét a figyelmeztető kiabálásra, a vége pedig egy sárga lapos figyelmeztetés lett Igortól. Aztán, hogy még fokozzuk a dolgot a kiállásnál ugyanezt a hibát elkövette újra. Reakció a szövetségi kapitányoktól, újabb bejelentés Igornak, aki természetesen közölte velünk, hogy a forduló értékelése után a nemzetközi zsűritől függ, hogy kizárják-e a felelőtlen horgászt tartalmazó magyar csapatot. Természetesen azonnal megmozgattunk minden követ, próbáltuk élét venni a dolognak, ami számunkra nagyon kellemetlen volt, hiszen öt éve nem kellett a magyar válogatottból figyelmeztetni sem senkit. Közel másfél órás várakozás után megkaptuk a döntést, ami maradt a sárga lapos figyelmeztetés. Mint később este, a kapitányi meeting után megtudtuk, a szavazás eredménye: három a kettő ellen volt csupán. Az első nap eredménye Deák - Hipszki egyéni: 1. hely; Tóth- Oláh egyéni: 10. hely és Magyarország csapatban: 2. hely. Kizárás esetén a Tóth – Oláh páros utolsó helyen zárt volna és biztos, hogy oda a jó csapat helyezés.
Rajtunk kívül még két csapat kapott figyelmeztetést időtúllépés és a merítő nem használása miatt. Este a szálláson a videókat visszanézve sajnos kiderült még, hogy további hibákat is vétett a versenyzés alatt - a valószínűleg óriási versenylázban égő- Oláh Petiről, hogy ő is merítő használat nélkül emelt ki halat. Szerencse a dologban, hogy valószínűleg ezt csak mi vettük észre, mert ha ez is bejelentésre került volna, biztos a kizárás.
A holnapi nap a sárga lapos figyelmeztetést magunkkal hurcolva, így is nagyon vigyázniuk kell a fiúknak, hiszen a jó helyezés miatt fokozott figyelembe került a csapat.
Problémás, de szerencsés és sikeres első versenynapot zártunk. Fejben már mindenki a holnapra fókuszál, elkészültek az új felszerelések és készül a haditerv, bízzunk benne, hogy a halak holnap is velünk lesznek, mert mi megteszünk érte mindent!

2019.02.13.
2. versenynap

Az első napi jó szereplés nagy lehetőséget ad a csapatnak a második versenynapra, ennek megfelelően este számtalanszor át- meg átgondoltuk, beszéltük a másnapi csatatervet. Az Oláh – Tóth páros másnapi taktikája viszonylag egyszerű, olyan helyen kell megpróbálniuk harcsát fogni, ahol az előző nap sem horgászott rajtuk kívül senki. Ha sikeresen megcsinálják két szempontból is komoly haszon, hiszen a sárga lapjuk miatt nekik nagyon vigyázniuk kell a szabályokra, de ha egyedül tudnak horgászni egy területen, akkor nem lesz, ki ellen szabálytalankodjanak.
A második szempont, hogy reggel egyenest oda mehetnek, így több, mint egy órával előbb ott lesznek a területen és, ha a reggeli harcsa aktivitást jól ki tudják használni, akkor akár a mai versenynapot az élen fejezhetik be. A tegnapi nyertes Deák – Hipszki párosnak ma sokkal nehezebb dolga lesz, mert a horgászhely közelsége miatt, nagyon komoly tülekedős motorcsónakversenyre lehet számítani.
A horgászhely mérete körülbelül 4-5 csónak elhelyezkedését teszi lehetővé és ezekből sem mindegy, hogy éppen melyiket tudja megcsípni a csapat és főképp szabályosan. Hajnalra nagy viharra ébredtünk, az eső elálltával kb. 90%-os páratartalom és igen fülledt időjárás alakult ki. Ez valószínű, hogy be fog tenni a halak kapókedvének is. A második napra ezek az akadályok várhatóak leküzdésre.
Reggel pakolás előtt ismerkedés az új guide-okkal, szerencsénkre Robiék vezetője szívesen vállalta az első sorból való indulás utáni ötven méteres rohanást követő helyfoglaló versenyt. Ez volt az első legfontosabb taktikai elem. Szinte sikerült ugyanoda lehorgonyozniuk elsőként, mint tegnap. A frekventált helyszínen a mi hajónkon kívül behorgonyzott még: horvát, ukrán olasz, észt és még egy ország válogatottja. Ebből lett olyan kavalkád és veszekedés, hogy Igornak a bírói csónakból először figyelmeztetni kellett két ország válogatottját, majd utána szinte garázsmester módjára kellett beparkoltatni a versenyzők csónakjait a megfelelő távolságra. A bőségest fogást adó tegnapi hely ma igen szűken adja a halat, nekünk két halunk van, az olaszok vezetnek jelen pillanatban három darabbal. Miközben a fiúk kitartóan küzdenek az újabb halakért, part felderítést is végeztünk, de a látható helyeken egyiken sem láttunk fogást. Nem maradt más lehetőség, szorgalmasan és kitartóan kell megfogni minél több halat. Közben reménykedünk, hogy a harcsás taktikánk beválik.
Nem vált be. Egyet sikerült horogra csalniuk a srácoknak az is megtépte őket. Most ők taktikát váltanak és tegnap is 11 óra tájt indult be jól a makriel, megpróbálnak abból horogra csalni. Rövid időn belül jött a hír, hogy viszonylag jól lehet fogni belőle, így a Hipszki – Deák páros is elhagyta a tegnapi nyerő helyet és csatlakozik Laciékhoz. Közben eltelt másfél óra és az Oláh – Tóth páros 20 darab értékelhető halat fogott. Ha Robiék is jól tudnak fogni belőlük, akkor még egy komoly eredményünk is kialakulhat.
Sikerült a helyszínváltás, 20 darabos fogással fejezték be a napot Robiék és 34 darab hallal fejezték be Laciék. Ezzel a sikeres helyváltással csapatban beértünk a második helyre, Robiéknak viszont nem sikerült a dobogó (én mindig mondani szoktam, hogy ez a „legrosszabb” helyezés), a 4. helyen végeztek, Lacikáék a mai huszáros hajrával egyéni 5. helyet értek el. Így az egyik szemünk sírt, a másik pedig nevetett. Ma már csak kellemes feladataink vannak hátra, mint az ünnepélyes eredményhirdetés és az utána következő gála. Valószínű rövid lesz az éjszaka, reggel csomagolhatunk, hiszen 11 órakor el kell hagyni a szállásunkat. Este indul a gépünk Frankfurtba, majd onnan 3 óra múlva repülünk Budapestre.