Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

XVI. Parti pergető világbajnokság - Szarajevó, Bosznia-Hercegovina

Szarajevóban a helyszínen készült riportok a Pecatúra 23. számában.
12 perc 30-tól!

2018. 05.23.

Beszámoló
1. nap, szerda

A XVI. Parti Pergető világbajnokságra utazó csapat reggel 9 órakor találkozott Pest közelében. Plank Zoltán, Erdélyi Norbert Vác felől érkeztek, míg a csapat másik fele Lehel Iván, Horváth Ádám, Nyíregyházáról, és hozzájuk csatlakozott Gyöngyösön Kovács Tamás. A világbajnokságra a MOHOSZ flottába tartozó VW kisbusszal és egy VW kombival utazunk. Ádám autójából átkerültek a szerszámok a VW kisbuszba egy rövid pakolással, majd indultunk Érdre ahol Kovács Zsigmondot vettük fel. Zsiga gazdag legyező tapasztalata reméljük jól fogja segíteni a válogatott szereplését. Zsigának meg jól jön egy kis szövetségi kapitányi feladatok gyakorlása, hiszen a legyes válogatott szövetségi kapitányaként az olaszországi világbajnokságon rá hárulnak majd ezek a teendők. Az érdi Tesco parkolóban teljes lett a kis csapat. Délnek fordítottuk az autók orrát.
Az M6-os ritkás forgalmának köszönhetően 13 óra körül érkeztünk Mohácsra, ahol még egy utolsó magyarországi tankolást intéztünk, majd pár perc múlva Udvarnál átléptük a horvát határt. Megállás nélkül utaztunk tovább, egészen a szerb határig. A volt Jugoszlávia még mindig magán viseli a polgárháború nyomait. A természet takarásából kibukkanó romok, elhagyatott épületek, házsorok mind emlékeztetnek egy buta és embertelen csatározásra.
Az út melletti kis kávézóban tartottunk egy rövid technikai és kávé szünetet. Felfrissülve ismét útnak indultunk, irány Szarajevó! Késő délután érkeztünk a városba. A szállásadónk a megbeszéltek szerint már várt ránk. Bepakoltunk az egyszerű, ám tágas és tiszta szobákba. A korábban már edzést megjár versenyzők ismerősként köszöntötték, mi pedig rácsodálkoztunk a szállás mellett magasodó minaretre. Aztán következett a „kicsit” nagy bevásárlás, mivel az étkezésről magunknak kell gondoskodnunk. Egy kellemes vacsora után jött a pakolás második menete, a válogatott megkapta a MOHOSZ által biztosított ruhákat, a csapat pedig a pergető mellényeket. Mivel még kitartott a lendület, elkészítettük a világbajnokságon részt vevő országoknak szánt ajándékcsomagokat, amit a záró gálán fogunk átadni. Eljött az est fénypontja: a jó éjszakát!

2018. 05.24.

Beszámoló
2. nap, csütörtök

Első reggelünk Szarajevóban tulajdonképpen már a második ébredés, mert hajnali 3 óra körül a müezzin felimádkozott bennünket. Ádám újhagymás-tojásrántottás reggelije után nekiindultunk megnézni azt a két szektort, amit az edzés alkalmával a fiúknak nem sikerült felderíteni. Szarejevó folyója a Zeljeznica, ami a mostani a világbajnokságnak adja a helyszínét, ez a víz a Bosna mellékfolyója, ami aztán a Szávába folyik, az pedig a Dunába. Itt a hegyek között ez egy pisztráng vízszint, a versenyzőknek pergető módszerrel kell megfogni a halakat. Az edzés idejéhez képest a vízszint egy kicsit változott, de nem annyit, hogy ez zavaró hatással legyen.
Egy fél órás autózás után, elértük a folyó városon kívüli szakaszát, ahol már a rendezők kitűzték a szektorokat, így pontosan felmérhettük azokat a partszakaszokat, ahol majd a világbajnokság zajlik. A verseny 2 napja alatt, kettő fordulóban és négy szektorban kerül majd lebonyolításra.  A mi délelőtti feladatunk az ismeretlen két szektor bejárása, a vízfolyás és vízmélység felderítése és az edzésen behorgászott szektorok tapasztalatai alapján tervet készíteni ennek a két szektornak a meghorgászásra. Ezt majd holnap, a hivatalos edzésnapon ki is fogjuk próbálni, hogy működik-e. Ha nem, akkor jöhet az új taktika, amiben már a többi ország versenyzőitől is igyekszünk ellesni a technikai fogásokat. Délig végeztünk a bejárással, beregisztráltunk a házigazdáknál a versenyre, leadtuk a magyar zászlót, majd egy ebéd elfogyasztása után visszajöttünk a szállásra és készülődtünk a 18 órakor kezdődő ünnepélyes megnyitóra.
A megnyitón a helyi elöljárók, a polgármester, a rendezők, majd legvégén Matteoli köszöntötte a 19 ország versenyzőit. Még ilyen nagy létszámú parti világbajnokság nem volt idáig. Magyarország egy évtized után vesz újra részt ezen a rendezvényen. A megnyitón meglepődve és örömmel tapasztaltuk a sok ismerős arcot látunk. Az orosz és ír válogatottban a csónakos világbajnokságokról megismert horgászok is szerepelnek. A horvát válogatottat pedig Mirko Hazenkovic segíti tanácsaival, akivel sok magyarországi pergető versenyen mértük össze tudásunkat.
20 órakor, a versenyfeladatát ellátó központban -aminek számunkra kicsit furcsa a neve-, a Kula Pansion éttermében a rendezők egy vacsorára látták vendégül a résztvevőket. Kovács Tomi egy kedveskedő pincér jóvoltából leves különlegességet is kapott, ami talán az étlapon így szerepelhetne: kajmakos kulai vegeta leves specialitás (kajmak egy vajas sós túrókrém szerűség, ami finom helyi különlegesség). A kedvességet az sem csorbította, hogy a leves „létrehozásakor” történő csobbanás miatt, Ádám és én is kaptunk a fröccsenetből. A vacsora előtt és alatt, egy helyi jó üzleti szellemmel megáldott wobbler készítő specialitásából sikerült beszerezni pár fogósnak ígérkező csalit. Egyes hírek szerint ezek olyan jól működnek, hogy a pisztrángok az autó csomagtartójába is beugranak érte. A vacsora igazán finom volt, így a szállásunkra érve, teli hassal pakolásztak a fiúk a pénteki hivatalos edzésre. Majd miután minden a helyére került, a müezzin elénekelte a 23 órás dallamot, újra aludtunk a következő, a péntek hajnali 3 órás felvonásig. Jelentkezünk holnap, az edzésnapon!

2018. 05.25.

Beszámoló
3. nap, péntek - edzésnap

Péntek reggel 7 óra 30-ra kellett megérkeznünk a Kula Panzióba kapitányi értekezletre. Időben érkeztünk, de a házigazdák a délividéki virtusból adódóan 7.45-kor nyitották a nagytermet, ahol a világbajnokságra érkező csapatok képviselői helyet foglaltak és vártuk prezidente Matteolit. Negyed 9-kor kezdtek telefonálni neki, ez eltartott háromnegyed 9-ig, míg aztán az egyik helyi rendező autóval a szállásra ment érte. Végül 9 óra 10 perckor megérkezett a prezidente, eszkuzálta magát, hogy ő tulajdonképpen nem is tudott a reggeli értekezletről. Én csak azt nem értem, hogy vajon akkor tegnap este miért emlegette?!
A késésből adódóan, így egy nagyon rövid eligazítás kerekedett, majd a versenypályára autóztunk, ahol az országonkénti öt nevező versenyző kipróbálhatta a holnapi versenypálya mind a négy szektorát, tetszése szerint. Valószínűleg az edzés is szintén a délvidéki virtusból adódóan, másfél óra helyett, szinte a 15 órára kiírt haltelepítésig tartott.
Mivel egy kicsit messze van a szállásunk a versenypályától, a telepítést nem vártuk meg, visszajöttünk, ahol a fiúk a másnapi premierre készítették elég izgatottan a felszereléseket. Zsigával mi visszamentünk a délutáni kapitányi meetingre, ahol megtörtént a következő napi verseny menetrendjének a kisorsolása. Az országokat képviselő négy versenyző, négy különböző szektorban, 4x45 perces etapban méri össze tudását  másnap délelőtt. Az etapok között most 20 perc szünet és felkészülési idő lesz, miközben megtörténik az értékelés és így követni lehet a verseny változásait.
Mind a négy szektorban egyformán és egy időben ugyanígy zajlik a verseny menete és a négy etap végén délután kifüggesztésre kerül az aznapi egyéni és csapat eredmény is.
A meetingről visszatérve megbeszéltük a versenyzőkkel a csoportbeosztást és az etaponkénti beindulást, ami csak részleges lehetett, mert a szektorokat másnap reggel fogják kisorsolni. Aztán egyszer csak azt vettük észre a Zsigával, hogy csak ketten maradtunk a nappaliban, mert a versenyzők lepihentek, rákészülni a holnapi versenyre. Így, ahogy a vers is mondja: véget vetettünk a zenének és ágyba mentek a legények. Szombaton, az első versenynap végén jelentkezünk!

2018. 05.25.

4-5. nap, szombat, vasárnap – a verseny

Szombat reggel érthetően mindenki korán ébredt, még egy utolsó utáni ellenőrzés, hogy megvan-e mindenünk. Egy kis tízórai készítés, aztán mi indultunk a Kula-ba, itt kapitányi meeting, ahol Barbara mágikus jobb keze kihúzta a négy szektor sorrendjét. Tomi és Zoli az A illetve a B szektorban fognak versenyezni, nekik Norbi próbál a lehetőségekhez képest segíteni. Ivánnak jutott a C szektor, itt rám hárul a segítő szerepe. Ádámé lett a D szektor, neki Zsiga lesz a támasza, neki van a legtöbb tapasztalata pisztrángos versenyzésben.
Tegnap délután megvolt a haltelepítés, ami horgászállásonként öt darab halat jelentett, ez a négy szektorban 780 db halat jelentett. Reggel még van lehetőség egy 20 perces pályabejárásra, aztán a szektorbíró beindulási sorrend alapján egyesével indítja a különböző nemzetiségű horgászokat. Feszülten vártuk a „Hungary. Ivan Lehel.” – elhangzását! Ez a pillanat mindenféleképpen egy új kezdet, mert magyar horgász egy évtizede nem versenyzett parti pergető világbajnokságon. Ehhez hozzájárult még, hogy a mostani csapat tagjai mind újoncok, még soha nem szerepelt egyikőjük sem nemzetközi versenyen.
Amikor mind a 19 versenyző elhelyezkedett a horgászhelyen, megszólalt a duda és elkezdődött a 2018-as világbajnokság. Mindjárt jelentkeztek a halak is az első dobásokra. Az első halfogásokkal ért minket az első kellemetlen meglepetés, ami aztán azonnal meg is alapozta az eredménytelen szereplést. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy azok a nemzetek, akiknél a pisztráng honos hal, és országuk bővelkedik pisztrángos vizekben, valamint, hogy lehetőségük van ilyen típusú horgászatot és versenyeket tartani, olyan technikai és tapasztalati előny birtokában vannak, hogy azt a mi lelkesedésünk és az edzésen megfogott több száz pisztráng horgászata semmilyen módon nem fogja tudni ezen a versenyen kiegyenlíteni.
Hogy derült ez ki öt perc alatt? Úgy, hogy a mellettünk horgászó gyakorlott cseh versenyzőnek egy hal megakasztása, megfogása, szákolása, bíráztatása, visszaengedése még 1 percet sem vett igénybe. Ugyanez nekünk közel 2-5 perces időt jelentett.
És hogy ez miért ekkor derült ki? Mert még nem voltunk ilyen versenyen! Ezeket a folyószakaszokat csak a versenyekre telepítik meg ilyen mennyiségű hallal és csak a versenyek alkalmával lehet ezt a szintű horgászatot begyakorolni. Pisztrángos vizek hiányában és tíz év tapasztalat híján álltunk oda ehhez a világbajnoksághoz.
Itt szeretném megköszönni a VB előtt ugyanitt, egy hónappal rendezett parti pergető versenyen szereplő magyar csapat vezetőjének a segítségét. Egy telefonbeszélgetés alkalmával már az első mondat is így hangzott: „csak nem képzeled, hogy bármit is elárulok nektek?!”,… és a további információ áradatot nem is taglalnám. Ehhez még az is hozzátartozik, hogy ugyanez az ember szeretne szponzor lenni a magyar válogatott gerincét adó egyesület horgászversenyén augusztusban!
A számok mutatják legjobban, hogy egy szektorban 19 horgász összességében milyen mennyiségű halat tud mérlegeltetni egy versenynap. A C szektorban az első versenynap 45 percenkénti horgászata ilyen számokat produkált: első beindulás 298 db, második beindulás 172 db, harmadik beindulás 104 db, negyedik beindulás 83 db hal. Ehhez még egy hihetetlen eredmény: a D szektorban 1-es beindulási sorszámmal kezdő orosz versenyző a még érintetlen halas pályán 45 perc alatt 46 db érvényes halfogást követett el. Ezek után nem meglepő, hogy az első versenynapot az utolsó helyen zártuk.
Ebéd után a kifáradt csapat a szállásra, mi pedig a kapitányi meetingre mentünk. A kapitányi eligazítás után a másnapi versenyinformációkkal tértünk mi is haza. A versenyzők úgy látszott, már kiheverték a délelőtti sikertelen horgászatot. Mivel, hogy melyik szektorban ki fog horgászni, csak a következő nap reggelén fog kiderülni, így megpróbáltunk az eredmény javításához egy egyszerű taktikát kidolgozni. Ebben segítettek a mai napi halfogások számai. Az első beindulásban esik el a legtöbb hal, ezt a gyors horgászatot mi nem tudjuk. Aztán a következő három beindulásban egyre jobban okosodnak a halak, változnak a körülmények és már nem a gyorsaság és a technika a döntő. Egyre jobban kell keresni a halat és ebben talán lesz némi esélyünk a javításra.
Következett egy rövid éjszaka és aztán a második versenynap ismételte az elsőt. A reggeli kapitányi meetingen kiderültek a szektorsorsolások.  Ádám maradt a D szektorban, Zoli C szektor, Iván és Tomi osztoztak az A és B szektoron. Jött a reggeli szektorbejárás, ahol Zolival megpróbáltunk egy használható versenytervet összerakni és aztán az első beindulással megkezdődött a verseny.
A nap előrehaladtával aztán kiderült az is, hogy a beindulási sorrend is milyen szinten befolyásolja a versenyt. Zolinak sikerült tegnap elérni a legjobb szektor eredményt, ma viszont az idő múlásával egyre világosabbá vált, hogy mire a jobb beindulási számok a halasabb helyekhez juttatják, addigra pont le fognak állni a kapások, és ez sajnos így is lett.
A csapat többi tagjai sem horgásztak nagyobb sikerrel, így nem sikerült javítanunk. Verseny végével irány a szállás, fürdés, borotválkozás, gálaruha. A versenyszervezők a pálya helyszínétől sokkal távolabbra, egy kisvárosba szervezték meg az eredményhirdetést és éremátadást, ahol Bosznia-Hercegovina miniszterelnöke is megjelent.
Nyolc órakor kezdődött a zárógála az exkluzív Bob hotelban. A gálán való szereplésben úgy hiszem, hogy az elsők között végzett a magyar különítmény. A hajnali kicsit zajos, szállásra való visszaérkezés után a másnap reggeli korán kelést és pakolást talán az esti hazaérkezés ösztönözte. Tíz óra után sikerült elindulnunk Szarajevóból és egész napos utazás után este hét órakor pakolt át Iván és Tomi Ádi autójába és még előttük volt a Nyíregyházáig tartó út.
Így zárult az idei parti pergető VB. Eredményekkel nem tudtuk gazdagítani a magyar horgászsport statisztikáját, de legalább kiderültek a hiányosságaink és a következő VB-n ezeket bepótolva reménykedhetünk egy sokkal jobb szereplésben.